søndag den 3. januar 2010

Dekameron

I det helt små er det hendøende digte.dk vel en del af Danmarks literære arv, og har spillet en rolle i kulturen lidt på samme måde som de literære tidskrifter gjorde det i hedengangne dage. Faktisk ville jeg egentlig tro at fremtiden for den smalle litteratur i et lille sprogområde som vores ligger på internettet - men åbenbart i en anden form end her. Ikke desto mindre er internettet fantastisk for den litterært hungrende eller ambitiøse, se f.eks. dette site:

www.brown.edu/Research/Decameron/

Jeg læste selv Dekameron en gang jeg var i Firenze mens jeg havde sommerferie fra gymnasiet. Det føles som om det var tusind år siden.

Her er Keats' gendigtning af en historie fra Dekameron - jeg har selv brugt samme forlæg for en lille novelle for nylig. Historien ligger nedenfor her på bloggen og bærer titlen "Isabella".

http://www.john-keats.com/gedichte/isabella.htm

...og et maleri til illustration af historien - for tiden har jeg det som baggrundsbillede på min computer!

http://en.wikipedia.org/wiki/Isabella_and_the_Pot_of_Basil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar