søndag den 3. januar 2010

Debat og Dialektik

Den moderne debatkultur er harsk og rå. -Om det så drejer sig om den officielle politiske debat eller understrømmen af kommentatorer og blogs på nettet. Jeg deltager selv i den for tid til anden, og det gør mig trist at se hvor hurtigt en samtale degenererer til skænderi og latterliggørelse - og hvor ofte det sker. Jeg savner den mulighed, at man kan være uenige uden at blive uvenner. De få ting jeg ved, har jeg dels lært fra bøger, dels fra samtaler gennem tiden med folk, der er mere vidende end mig. Jeg oplever at debat på internettet alt for sjældent gør mig klogere. Der er ingen tvivl om at www er en fantastisk resurse, hvor en verden af viden er tilgænglig for den enkelte ved et par klik med musen. Men i debatten er aggression og tilsvining normen, og det gør mig af og til både træt og ked af det. Når jeg har det sådan, kan jeg godt finde på at læse i Platons dialoger, som jeg har stående på mit skrivebord. Det er jo egentlig et værk, som enhver burde kende til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar